Dag 25 – En första

En första...... En första vadå?
Hmmm... Vad är egentligen intressant att ta upp under en sådan fråga..

Mitt första jobb. Det är en första. Så det tar vi.
Jag minns faktiskt inte hur gammal jag var men jag gick på gymnasiet.  16 kanske?
Vet inte riktigt hur jag fick jobbet heller för jag sökte inte som vanligt, med CV och hela konkarongen.  Nej det var nog genom min morbror som jag fick jobbet.
Jobbet var då ISS städservice.
Fick ett eget litet jobb, alltså inte vikarie jobb. Tror jag iaf inte. Hann inte jobba så länge. Kanske ett halvår.
Men jag städade fredagar, lördagar och vissa söndagar.
Fredagar var det kvällsjobb som gällde, gå med en skurmaskin fram och tillbaka på hela loftet på HFG Sverige ute på Hacksta. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Det tog väl runt tre timmar allt som allt.
Hann nästan med att få en avskedad mitt i allt också. Var inte speciellt road av att en person följde efter mig där uppe. Frågade om jag ville träffas senare eller om jag behövde hjälp. Till slut kändes det väldigt olustigt och jag gick ner och sa till vakten. Stackarn visste inte vem jag menade så han skällde ut alla där uppe. Efter det kändes det lustigt för mig att gå upp där.
Men efter det så blev det ju inte speciellt bättre, min chef slutade och jag fick en ny som tog tag i detta och vi satte oss i samtal. Jag, han, min chef, hans chef och en kompis till honom som skulle agera tolk då han helt plötsligt inte kunde språket. Konstigt eftersom han pratat med mig innan.

Men efter detta samtal fick han inte vistas där uppe samtidigt som mig. Så jag fick mitt jobb gjort.

Lördagarna var det tidigare mornar som gällde. Rättare sagt kl.6.00! Härligt härligt. Då städade jag matsal, omklädningsrum, konferensrum och toaletter. Lyckades alltid jag på någon stackare som försovit sig och kommit in sent. Och det lyckades alltid vara en kille jag jagade runt i omklädningsrummet. Haha. Stackars.
Men det fick dom ta för fy sjutton vad äckliga de kunde vara. Slängde alla blodiga kläder (ja de styckar kött och packar kött) på golvet. Hittade en skit i pissoaren en gång. Vissa kissade portionssnus. Ja jag kan göra listan lång....

Söndagarna var det samma jobb.
Jag trivdes faktiskt riktigt bra även om det var tidiga mornar på helgerna. Men man hann med partandet och städandet ändå. Aldrig att jag missade något.

Men till slut blev jag av med jobbet då HFG skulle ta in egna städare istället för ISS. Blev avskedad genom min telefonsvarare. Bra gjort va? Nej nej, bara tur att jag lyssnade av den känner jag.

Ja det var min första!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0