Vad ska man säga?

Var till Råby idag för att kolla på denna såkallade demonstration.
Har nog aldrig varit riktigt insatt i det som händer så för mig var det egentligen bara gaphalsar som stod och lät.
Svenskarnas parti hade bestämt sig att demonstrera för att en tjej, Beatrice, hade blivit mördad av en invandrare på Råby. Vissa kallar det hedersmord och andra en olyckshändelse. Jag låter det vara osagt hur det ligger till för det vet nog bara killen själv som gjorde det.

Då ska deras motståndare, som jag inte ens vet vad jag ska kalla dom (så insatt är jag), såklart motdemonstrera.
Det var rätt tomt och dött på Råby förutom otroligt mycket poliser. Kunde väl iaf räkna till tio stillastående pikétbussar fyllda med poliser. Jag och Thommy ställde oss och snackade med en polis från göteborg. Otroligt trevlig och hade även bra åsikter om både sitt egna yrke och för det de var där för.

Till slut så går vi mot råby ip för att se om detta parti är där och då är det såklart tomt och en polisbil stannar oss för de vill ha hjälp att hitta till melkertoget. Även dessa var otroligt trevliga.
I allt detta förstår vi att det hela är flyttat. "Så brukar dom göra" var det någon som sa.
Så vi satte oss i bilen för att åka ner och passa på att käka lite på donken. Väl nere är det rätt tomt och dött förutom såklart poliser överallt. Vi parkerar på parkeringen som är vid bredbar, alltså precis utanför melkerhuset.

Inte mer att tänka på, vi går och käkar på donken och tittar. Då börjar det fyllas på. Räknade till 17 stillastående piketer och sen några fler som åkte runt. Svenskarnas parti ställer upp sig runt fontänen vid melkerhuset och börjar hålla ett tal på typ TVÅ timmar. Hörde inte ett ord eftersom det bara skrålade. Men vi fick då motdemonstranterna liksom på vår sida av gatan och de lät mer må jag lova. "nassesvin försvinn", "ut med packet" osv osv. Rätt intressant och höra deras morargument liksom. Ut med packet!? Ska vi utvisa svenska människor till vart?! Jaja.
Glasflaskor och en plastpåse (?) flög i typ tio sekunder sen var det bara gap igen.
Efter ett tag känner jag då att jag fryser och vill åka hem, tror ni det gick eller? Nej för smarta familjen Norgren/Johansson har ställt bilen där partiet höll till och var heelt instängd.
Jag bosatte mig inne på donken och Thommynyfiken kan vi kalla honom gick ut och kikade lite mer.

Efter lite mer än två timmar sammanlagt från att vi parkerat kom vi därifrån.
Stan är fortfarande överfylld av poliser. Men otroligt trevliga, så om ni tänkte bli stoppade idag i v-ås passa på idag!





Imorn är det morsdag och jag har bestämt mig för sovmorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0